Kanadaskogen friluftslivsbarnehage

Barnehagen åpnet offisielt den 1. september i 1990.

Det pedagogiske tilbudet vi gir bærer preg av vår fortryllende beliggenhet. Både terrenget inne og utenfor barnehagen vår gir bl.a gode motoriske utfordringer for barna. Vi har en stor tomt å leke på i et variert og ulendt terreng. Barnehagen har egne bålhytter og en stor lavvo på lekeplassen.

Friluftsliv er vårt hovedsatsningsområde i barnehagen, og med Kanadaskogen som nærmeste nabo brukes den til læringsarena for små og store gjennom hele året.

Per dags dato har vi 54 barn fordelt på fem avdelinger og 16 faste ansatte. I tillegg har vi en daglig leder i 100% stilling, kjøkkenassistent og utplassering fra NAV.  Vi er en levende organisasjon som endrer fordeling av barn og voksne etter behov for å gi best mulig omsorg til alle som har plass i barnehagen vår.

Vi ser stor verdi i å jobbe i små grupper. Det for best mulig å kunne tilrettelegge etter barns modning og kapasitet. Dette har ført til at vi har fem avdelinger i barnehagen, hvorav to småbarnsavdelinger, en 3-års avdeling (Revene), en 4-års avdeling (Ulvene) og en 5-års avdeling (Bjørnene). På denne måten møter vi barna best der de er som individ. På for- og ettermidager deler alle avdelingene uteområdet slik at barna også får ha samvær på tvers av alder.

Kjennetegn på friluftslivsbarnehage:

Stort sett ute hele dagen i all slags vær. Barnehagen har ofte faste referanseområder i nærområder ute i naturen og ikke bare inne på barnehagens lekeareal. De fleste, vil vi tro, har et stort fokus på motorisk utvikling, sosial kompetanse og kunnskap om natur og friluftsliv. Barna som går i friluftsbarnehager lærer å bli glade i naturen, vil være i den og bevare den i framtiden.

Åpningstider:

Ordinært fra 07:15 til 16:30
Julaften og nyttårsaften er det stengt.